top of page
MEDIEKONSULENT Karianne Klovning
FØDT: 5. mars 1998
BOSTED: Storslett, Troms
NOEN FUNFACTS: Karianne er eier og gründer av Ananas Media, først startet i 2016. Siden den gang har hun vært fotograf hovedsakelig i bryllup, og sosiale medie-konsulent hos en rekke bedrifter. Kallenavn har vært Kariananas, derav Ananas Media-navnet!
HOVEDFELT SOM MEDIEKONSULENT: Reiseliv og destinasjonsutvikling, naturopplevelser, matlaging, eiendom, skjønnhetsprodukter
UTDANNING
BACHELOR: 2018-2021 Naturbasert reiseliv v/ Háskólinn á Hólum, Island
ÅRSENHET: 2021-2022 Grafisk design v/ Høyskolen Kristiania, Bergen
MASTERGRAD: 2022-2024 Innovasjon og ledelse v/ Høyskolen på Vestlandet, Bergen
PRAKTISK ERFARING
SOME-ANSVARLIG
XXLofoten 2019-2021 + 2024 - d.d.
Høllafæst 2022 - d.d.
Kubafestivalen 2022 - d.d.
Lodge Havnnes 2024 - d.d.
Kaffekiin 2024 - d.d.
Øvrige midlertidige overtakelser + konfidensielle samarbeid
@kajakk.karianne (Instagram) 2021 - d.d.
@kariananas (Tiktok) 2022 - d.d.
Case-eksempel: Høllafæst
Vårt samarbeid går tilbake til 2022 da jeg ble spurt om å ta over Hølla sin Instagram-konto grunnet stor pågang og god vekst. Dette ble til et langvarig helårssamarbeid, og det har vært både lærerikt og utfordrende å ta stilling til hvordan man markedsfører en todagers festival hele året rundt!
Plattformer: Instagram, TikTok, Facebook
KUNDENS HOVEDMÅL:
​
-
Nå ut til en landsomfattende, ung målgruppe og differensiere seg fra de største festivalene i Norge
-
Spre informasjon om artist- og billettslipp og inspirere til tidlig billettkjøp, + om festivalreglement og øvrige nødvendigheter rundt festivalen
-
Være tilgjengelig for henvendelser i SoMe da dette er noe målgruppen foretrekker (over mail eller mer "formelle" henvendelser)
-
Kommunisere en sterk merkevare som folk ønsker å bli assosiert med, og lage godt innhold som gjør at folk velger Hølla ikke bare én gang, men år etter år
​​
KONSULENTENS LØSNING:
​
-
Nøye monitorere trendbildet for å nå ut til den unge og kresne målgruppen når det kommer til innhold i SoMe, og med stadig mindre tålmodighet
-
Spre informasjon på en lett tilgjengelig, gjenkjennbar, forutsigbar og merkevarekonsekvent måte
-
Bruke et bredt spekter av innhold: Eget innhold, fotografbilder, materiell fra grafisk designer, profesjonelle videoer, innhold fra influensere, samarbeidspartnere og øvrige festivalgjester
​​
Case-eksempel: XXLofoten
Vårt samarbeid går tilbake til 2019 da jeg hadde sommerjobb som kajakkguide. Her laget jeg mye innhold fra turene mine, som ble til en utvidet stilling som SoMe-manager og fotograf.
Fra 2019 til 2021 gikk følgerantallet fra 2000 til nesten 40.000 på grunn av svært populære videoer med flere millioner visninger! Det var litt kult.
Jeg hadde min siste sommersesong som guide i 2021 og i 2024 tok vi opp tråden igjen via Ananas Media. I denne perioden lå kontoen så og si brakk, noe som gjør at algoritmen nå jobber litt i mot oss. Nå er fokuset derfor enda sterkere på strategi og merkevare for å få opp engasjement og reach.
Plattformer: Instagram, Facebook, TikTok
HOVEDMÅL:
​
-
Nå ut til en målgruppe som enten er i, eller planlegger tur til Lofoten og differensiere seg i et konkurransetungt marked
-
Følge opp henvendelser i sosiale medier og gjøre det enkelt for dem å gå fra seer til kunder
-
Vise profesjonalitet og kvalitet gjennom innhold i tråd med en konsekvent merkevare og kommunikasjon, og inspirere til å bli med på tur
​​
KONSULENTENS LØSNING:
​
-
Skape estetisk godt og engasjerende innhold som treffer bredt og som mange kan finne interessant
-
Være engasjert og hjelpsom rundt henvendelser og kommentarer, og vise vei til kjøp
-
Ikke gjøre som alle andre, alltid finne nye veier å kommunisere produktene ut på i takt med trendbildet og forbrukerbehov
​
5 år som innholdsprodusent
Instagram: @kajakk.karianne / @ananasmedia.no
Tiktok: @kariananas / @ananasmedia.no
"Vi har benyttet oss av tjenestene til Karianne/Ananas Media i flere år, og er veldig fornøyde.
Karianne er engasjert, løsningsorientert og ser muligheter rundt seg. Hun er selvgående og positiv, og har alltid med seg god energi.
Vi har fått hjelp til markedsføring over plattformene Facebook, Instagram og TikTok, noe hun mestrer utmerket. Karianne strekker seg langt for å ha kontroll på vår målgruppe og for å vite hvordan man skal treffe dem.
Vi anbefaler Ananas Media på det sterkeste."
Petter Erlbeck, daglig leder Hølla Events AS
13 års erfaring som fotograf
fra bryllup, portrett, produkt, bedrift, eiendom, konfirmasjon, natur
Generell SoMe-visjon
"Det er jo bare å poste på Instagram" sies det, og for noen år siden var det nok diverse sannhet i denne påstanden.
I dag mener jeg at ja, alle kan poste på Instagram, men ikke alle kan oppnå suksess med det.
Derfor har jeg stor tro på kombinasjonen strategisk forankring, estetisk sans og merkevarebygging mot en veldefinert målgruppe!
Merkevarebygging og god digital tilstedeværelse tar tid, og en stødig organisk vekst er som regel bedre enn hurtig, betalt og forhastet
Jeg vil også presisere at "gode tall" (visninger, likes osv.) er en god indikasjon på engasjement, MEN disse betyr ingenting om de ikke har en klar call to action!
Slik som det her...
bottom of page